Hoe het allemaal begon

Love what you do!
Lege stand bij aanvang van de beurs

Hoe het allemaal begon…

Enkele jaren geleden, toen ik nog als accountmanager werkte voor een standenbouwer, had ik een klant die voor de eerste maal zou deelnemen aan een vrij gekende beurs.

Hoewel hij vrij laat beslist had, was de standlocatie goed. Ze hadden nog net kunnen intekenen op enkele m² net aan een bar voor de bezoekers. Bijgevolg werd ons ontwerp gebaseerd op die locatie.

Schuine wanden gericht naar het rustpunt, enkele schermen met een doorlopende presentatie. Op de hoek, dicht bij de bar, werden de artikelen van de klant mooi uitgestald.
Kortom, we hadden een sterk ontwerp en de klant keek met veel spanning uit naar “zijn moment”.

Tijdens de beurs ging ik een eerste maal op bezoek bij al mijn klanten om te zien hoe het ging en of er nog ondersteuning nodig was. Tot mijn grote teleurstelling was de stand helemaal leeg. Op een ongeïnteresseerde hostess die, onderuitgezakt op een stoel, druk in de weer was met haar GSM na! Ik kreeg geen blik van de hostess en verder was er niemand van het bedrijf zelf aanwezig op de stand.

Enkele dagen later ging ik opnieuw op bezoek, en vond toen de bedrijfseigenaar “verstopt” achter zijn laptop aan tafel, druk aan het werk. Ik bleef even hangen aan de stand, bekeek aandachtig de schermen en de uitgestalde artikelen, maar jammer genoeg werd ik niet opgemerkt.
Ondertussen zag ik zelf een aantal passanten kijken naar de stand, zelfs interesse tonen in de producten, maar ook zij werden niet opgemerkt.

Na de beurs ging ik, zoals gewoonlijk, een debriefing houden bij de klant. Daar kreeg ik de feedback dat ze een “slechte beurs” hadden gehad. Ze hadden bijna geen klanten of nieuwe prospecten gezien en ze hadden er niet 1 verkoop uitgehaald. Ze vonden het één grote geldverspilling. Ze hadden er helemaal geen plezier aan beleefd en de teleurstelling was groot. Er zou geen tweede deelname meer komen…

Jammer toch?

En dat terwijl mijn andere klanten, die op dezelfde beurs aanwezig waren, een fantastisch resultaat hadden behaald.

Daar, tijdens die debriefing, wist ik dat ik bedrijven wou helpen om een optimaal resultaat te behalen!

Waar zit dan het verschil?

Door op voorhand doelstellingen te bepalen kan je je gericht gaan voorbereiden op de deelname.

Want als je weet wat je wil bereiken, wordt het natuurlijk makkelijk om daar specifiek op te gaan werken.

Als je daarbij ook nog zorgt voor een goede voorbereiding van jouw standbemanning door ze te gaan leren hoe ze passanten kunnen aanspreken en hoe ze snel tot de diepte in een gesprek kunnen komen en hoe ze waardevolle informatie van de klant kunnen bekomen, dan wordt het nog plezant ook!

En wie plezier beleeft en met passie op een stand staat, straalt dat ook uit. En dat resulteert dan weer in meer, waardevolle contacten en dus een hoger rendement.

Vergeet natuurlijk ook de opvolging na de beurs niet, héél veel van de geïnvesteerde moeite gaat verloren als je na de beurs “gewoon weer aan het werk” gaat. De ideale termijn voor het opvolgen van elke lead is max. 1 week na het einde van de beurs.

Herkenbaar verhaal?

Dat kan, nog teveel bedrijven gaan “gewoon naar de beurs” en zijn nadien niet tevreden over de behaalde resultaten. En dat terwijl de beurs een prachtig medium is om jezelf te profileren. 

Wil jij het graag beter doen? Vraag dan nu hieronder jouw gratis beursanalyse aan, en we gaan samen aan de slag!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Gratis beursanalyse

Vraag hier jouw gratis analyse aan en ontdek hoe je meer resultaat uit jouw (komende) beursdeelname haalt!

DIENSTEN

CONTACT

NIEUWSBRIEF

Winkelkouter 65
9770 KRUISEM

+32 474 727 742

 

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks interessante beurstips zomaar in jouw mailbox!

Sluit Menu