blog

zo wordt jouw beursdeelname een succes!

  • 24 September
  • 2020

We kunnen er niet meer omheen: Covid-19 is overal. Veel evenementen werden de voorbije maanden één voor één geannuleerd en ook beurzen stonden op een uitzonderlijk laag pitje. Maar gelukkig zien we weer licht aan het einde van de tunnel en komen de beursuitnodigingen stilaan weer onze  richting uit, zowel om beurzen te bezoeken als om aan de beurs deel te nemen. Het uitgelezen moment dus om even stil te staan bij de organisatie van jouw toekomstige beursdeelname.

Een stand opzetten, je salesteam mobiliseren en klaar is kees? De meeste bedrijven gaan daar te kort door de bocht. Een succesvolle beursdeelname vereist een intensieve voorbereiding en een standteam dat er écht staat.  

Geen succesvolle beurs zonder sterke standbemanning

 

Kwam jij hen ook al tegen, de standhouders die verstopt zitten achter hun computerscherm of staan te kletsen met collega’s? Je voorbereiding en je stijlvolle stand vallen in het water als je beursteam niet op scherp staat. Zonde, want 70% van je succes hangt af van je standhouders! Het beursteam is van cruciaal belang in elke fase van je beursdeelname. Het is namelijk hun taak om de strategische doelstellingen om te zetten in concrete acties tijdens de beurs en daarna de leads goed op te volgen om de kans op conversie te vergroten.

Een getraind beursteam leidt tot betere leads

Hoe je het ook draait of keert, een getraind beursteam weet meer kwalitatieve leads op te halen. Geen enkele bezoeker wordt warm van een langdradig verhaal. Integendeel, je moet de nagel op de kop slaan als exposant, want er staan kapers op de kust. Er zijn voldoende concurrenten in de buurt die met plezier jouw potentiële klant verleiden. De boodschap is simpel: investeer in de training van je beursteam. Werk samen een interessant verhaal uit en leer hen de skills om het verhaal goed te brengen.

Ook wanneer de grote dag aanbreekt, hou je je beursteam op scherp. Voordat de beurs aanvangt, bespreek je nogmaals de doelstellingen en kernboodschappen, en wijs je specifieke taken toe aan elk teamlid. Een beursdag is lang, dus motiveer je standteam door kleine, haalbare doelen te formuleren. Hecht, ondanks de eventuele vermoeidheid, ook aandacht aan een goede evaluatie. Je standteam samenbrengen en je beursdag even onder de loep nemen, tilt je volgende beursdag immers gegarandeerd naar een hoger niveau. Maar ook na afloop van de beurs, is het belangrijk voldoende te reflecteren en te evalueren. Laat hier zeker geen gras over groeien, de beurs zit dan immers nog vers in het geheugen en dit zal je helpen om van je volgende beursdeelname een nog groter succes te maken.

 

Een goede voorbereiding is het halve werk

Het is een open deur intrappen maar: jouw beursdeelname valt of staat met je voorbereiding. Wist je dat je maar beter negen maanden voor je beursdeelname al in actie schiet? Veel bedrijven en professionals wachten echter te lang en schuiven de voorbereiding op de lange baan, waardoor het dan plots lijkt alsof ze aan duizenden zaken tegelijk moeten denken. Geen wonder dat het dan wel eens fout kan lopen in de bovenkamer!

 

1. Bepaal je doelstellingen

Een beursdeelname voorbereiden is tijdrovend en vereist zowel strategische, administratieve als logistieke planning. En net zoals bij elke strategie, is het belangrijk om de doelstellingen van je beursdeelname te bepalen. Het heeft namelijk weinig zin om te investeren in een beursdeelname als je niet weet wat je er precies mee wilt bereiken. Of je nu je naambekendheid wilt vergroten of een nieuw product wenst voor te stellen, je doelen neerpennen is gewoon een must. “Doelloos met grove hagel schieten in de hoop iets te raken” zal immers niet werken!

2. Bepaal je budget

Je doelen bepalen is één ding, je middelen doeltreffend investeren is de volgende stap. En aangezien deelnemen aan een beurs een aanzienlijke financiële investering inhoudt, leg je best je budget op voorhand vast om onaangename verrassingen te vermijden. Naast je budgetten bewaken, spendeer je best ook wat tijd aan je administratieve en logistieke planning. Dien je voor je volledige team overnachtingen te regelen? Met welke standenbouwer zal je samenwerken? Hoe moet jouw stand eruitzien? Waar moeten er stroom- en nutsvoorzieningen geplaatst worden? Onderschat het aantal te nemen beslissingen niet!

3. Plan nu al je opvolging in

Denk tijdens je voorbereiding al na over de opvolging. Het zou zonde zijn om geld en tijd in een beursdeelname te investeren, om daarna niets te doen met de contacten en leads die je tijdens de beursdagen hebt verzameld. Zorg dat je tijdens de beurs de mogelijkheid hebt om notities te nemen en doe nadien wat je beloofd hebt. Plan je opvolgmomenten zorgvuldig in, want het is net die stipte opvolging die de kans op een nieuwe samenwerking of klant vergroot!

 

Deelnemen aan een beurs is meer dan het lijkt. Om er echt rendement uit te halen, ben je dan ook beter goed voorbereid. Laat je begeleiden door Expoza of schrijf je in voor onze open opleiding in het voorjaar van 2021, zodat je niet alles op eigen houtje hoeft uit te zoeken en je meer uit je beursdag kan halen. Even kennismaken bij een koffie?

Ontdek onze verschillende opleidingen

En ga goed voorbereid aan de slag!