blog

Hoe het allemaal begon...

  • 25 Februari
  • 2019

Enkele jaren geleden werkte ik nog als accountmanager voor een standenbouwer. Een klant van mij zou voor de allereerste keer deelnemen een aan vrij bekende beurs. Hoewel hij vrij laat beslist had, was de standlocatie goed. Het bedrijf had nog net kunnen intekenen op enkele vierkante meters vlak bij een bar voor bezoekers. Daar hebben wij met het ontwerp handig op ingespeeld: enkele schuine wanden werden gericht naar het rustpunt waar op enkele schermen een doorlopende presentatie afspeelde. Op de hoek, dicht bij de bar, werden de artikelen van de klant mooi uitgestald. Kortom, een sterk ontwerp en een klant die reikhalzend uitkeek naar ‘zijn moment’.

De teleurstelling was groot toen ik tijdens de beurs mijn klanten bezocht en bij hem een lege stand aantrof. Geen bezoekers en geen standbemanning, op een ongeïnteresseerde hostess met een gsm in de hand na. Enkele dagen later bracht ik opnieuw op een onverwacht moment een bezoek aan de stand. De zaakvoerder zat ‘verstopt’ achter zijn laptop aan tafel, druk aan het werk. Ik bleef even hangen voor de stand, bekeek de schermen en de uitgestalde artikels aandachtig, maar werd helemaal niet opgemerkt. Ondertussen stopten ook een aantal bezoekers aan de stand die interesse toonden in de producten, maar ook zij werden niet opgemerkt en aangesproken.

 

Een ‘slechte’ beurs

Na de beurs ging ik zoals gewoonlijk bij de klant langs voor een debriefing. Ze wisten mij te vertellen dat ze een slechte beurs hadden gehad en dat ze bijna geen klanten of nieuwe prospecten hadden gezien. Er werd geen enkele verkoop gerealiseerd. Met andere woorden, ze vonden het één grote geldverspilling. Ze hadden geen plezier aan hun beursdeelname beleefd en de teleurstelling was enorm. Een tweede deelname zat er zeker niet in.

En dat terwijl alle andere klanten die op dezelfde beurs aanwezig waren een fantastisch resultaat hadden behaald! Op dat moment besefte ik dat ik bedrijven wilde helpen om het beste uit hun beursdeelname te halen.

 

Goed begonnen is half gewonnen 

Deelnemen aan een beurs is zoveel meer dan gewoon enkele dagen op een stand te staan. De voorbereiding begint maanden daarvoor. Er moeten doelstellingen worden bepaald, zodat je weet wat je wilt bereiken en hoe je daar naartoe zal werken. Je standbemanning moet leren hoe ze voorbijgangers kunnen aanspreken en hoe ze snel een waardevol gesprek kunnen aanknopen. Zodra je dit onder de knie hebt, wordt op een beurs staan ook gewoon echt leuk.

Wie plezier beleeft, straalt dat ook uit en trekt mensen aan. Kortom, meer plezier betekent ook meer rendement.

En ook na de beurs is een goede opvolging essentieel. Héél veel van de geïnvesteerde moeite gaat verloren als je na de beurs gewoon weer aan het werk gaat. De ideale termijn om elke lead op te volgen is maximaal een week na het einde van de beurs. Plan dit dus op voorhand in je agenda in.

 

Herkenbaar?

Nog te veel bedrijven ‘staan gewoon op de beurs’ en zijn nadien niet tevreden met het resultaat, terwijl een beurs eigenlijk een prachtig middel is om je bedrijf te profileren op de markt.

Wil je het graag beter doen dan de vorige keer of dan je concurrent? Neem contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking en ontdek wat ik voor jou en je beursdeelname kan betekenen.

Wil jij ook genieten van een zorgeloze beursdeelname?

Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking